Skoletilhør blandt børn og unge med autisme – et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem
-
Laura Mørk Emtoft, Ph.d. og Docent i Absalaon
Stine Helms, Ph.d. og lektor i Absalon
Thomas Engsig, Forskningsleder, Ph.d. og docent i UCN
Jens Sand Østergaard , Ph.d. og docent, UCN
-
Mette Molbæk, Forskningsleder, Ph.d. og docent i VIA, mem@via.dk
Merete Munkholm, Ph.d. og lektor i VIA, merm@via.dk
Vil du fortælle 𝐝𝐢𝐧 historie om 𝐝𝐢𝐭 skoleliv, og vil du 𝐛𝐢𝐝𝐫𝐚𝐠𝐞 til et forskningsprojekt om autisme og skoletilhør?
Børn og unge med autismediagnoser har langt mere skolefravær end dem uden. Men vi ved for lidt om, hvordan skolelivet opleves af mennesker med autisme. Tit glemmer vi at spørge jer, som det hele handler om. Det er vi en gruppe forskere, som gerne vil ændre på. Derfor har vi brug for dig. Vi vil gerne invitere dig til en tre-dages workshop, hvor du sammen med teatret C:NTACT i et trygt og forudsigeligt miljø får hjælp til at skabe en historie om dit eget skoleliv. Du behøver ikke selv fremføre den. Alle kan være med. Det kræver ingen bestemte forudsætninger. Vi vil gerne have dig med uanset, om du har haft skolefravær eller ej. Se mere i både videoen og invitationen til højre.
Hvor og hvornår?
Du kan deltage i tre-dages-workshoppen ét af disse steder:
Aarhus: fredag den 15. august kl. 13-16, lørdag og søndag den 16. og 17. august, kl. 10.00-15.00
Aalborg: torsdag, fredag og lørdag den 28., 29. og 30. august, kl. 10.00-15.00
København: torsdag, fredag og lørdag den 11., 12. og 13. september, kl. 10.00-15.00
𝐊𝐨𝐧𝐭𝐚𝐤𝐭 Merete Munkholm på 26710540 eller merm@via.dk og se mere på vores Instagramprofil @skoletilhoer_og_autisme
Formål: At udvikle modeller for samarbejde mellem skole, PPR og hjem, som kan styrke tilhørsforholdet og forebygge skolefravær.
Forskningsspørgsmål: Hvordan oplever unge med autisme i et retrospektivt perspektiv tilhør og fravær i deres skoleliv samt de voksnes samarbejde herom?
Hvilke aspekter ved eksisterende samarbejdspraksis med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem rummer potentiale til at styrke skoletilhør og forebygge skolefravær?
Hvordan kan et samarbejde med børn og unge og på tværs af skole, PPR og hjem styrke skoletilhør blandt børn og unge med autisme med henblik på forebyggelse af skolefravær?
Forskningsdesign: Projektet er et kvalitativt, tværsektorielt studie med interviews og workshops, der inddrager børn og unge med autisme, deres forældre samt fagprofessionelle fra skole og PPR.
Videnskabelig formidling: Projektet bidrager med nye samarbejdsmodeller, der kan anvendes i praksis. Resultaterne formidles i peer-reviewed artikler, konferencer og undervisningsmateriale.